Bereidingstips

Bij het bakken van vlees neem nooit een te grote pan.
Gebruik geen deksels, hierdoor wordt het vlees gekookt.
Met grote stukken vlees (denk aan vlees voor meer dan 5 personen) maak gebruik van de oven.
Het vlees kan gebakken worden in olijfolie of boter.
Probeer eens roomboter te gebruiken, is geen dik maker. In roomboter zit veel smaak wat tijdens het bakken aan het vlees wordt gegeven.

tips-biefstuk thumbPeper, oregano, knoflook. Bakken ± 3-5 min.
Schroei biefstuk tijdens het bakken snel dicht in hete olie en houd het vlees in beweging.
Biefstuk wordt gesneden van de bovenbil, het spierstuk of de dikke lende.
Voedingswaarde Per 100 g onbereid: Energie: 109 kcal. Eiwit: 23.8 gram Vet: 1.5 gram IJzer: 2 milligram

tips-doorregenlap thumbKoken ± 120-150 min. Koken met bouquet-garni(wortel, prei, ui en kruiden).
Braad een doorregen lap rustig aan, voeg vervolgens warm vocht toe en laat het vlees met gesloten deksel garen.
Voedingswaarde Per 100 g onbereid: Energie: 188 kcal. Eiwit: 19.9 gram Vet: 12.1 gram IJzer: 2.5 milligram

tips-entrecote thumbSmaakidee: peper, knoflook. bakken ± 6-8 min. Entrecote wordt gesneden van de dunne lende en heeft een klein vetrandje. Snijd het vetrandje eventueel in tegen kromtrekken. Verwijder het vetrandje eventueel pas ná het bakken. Voedingswaarde Per 100 g onbereid: Energie: 146 kcal. Eiwit: 22.2 gram Vet: 6.4 gram IJzer: 2.5 milligram.

tips-poulet thumbLaurier, peper, kruidnagel, azijn. Smoren ± 120 min.
Poulet is zeer geschikt voor hachee, goulash, ragout, oven- en stoofschotels. Suddergerechten, zoals hachee, winnen aan smaak als ze een dag na bereiding pas worden gegeten.
Voedingswaarde Per 100 g onbereid: Energie: 115 kcal. Eiwit: 22.1 gram Vet: 2.9 gram IJzer: 2.2 milligram

tips-kogelbiefstuk thumbPeper, oregano, knoflook. Bakken ± 3-5 min.
Schroei het vlees snel dicht en houd het vlees in beweging tijdens het bakken. Kogelbiefstuk wordt gesneden van de kogel van de bovenbil of van de kogel van het spierstuk.
Voedingswaarde Per 100 g onbereid: Energie: 109 kcal. Eiwit: 23.8 gram Vet: 1.5 gram IJzer: 2 milligram

tips-rollade thumbBakken ± 45 min. per kilogram.
Laat lenderollade even rusten na bereiding. De rollade is het meest smakelijk als het vlees binnenin nog rosé is. Prik met een breinaald of satépen in de rollade om te kijken of hij gaar is. Als het vocht helder van kleur is, is het vlees gaar.
Voedingswaarde Per 100 g onbereid: Energie: 126 kcal. Eiwit: 22.5 gram Vet: 4 gram IJzer: 2 milligram

tips-braadlap thumbSmaakidee: donker bier, azijn, laurier, ui, tomaat. Wist u dat... sudderlapjes altijd zachtjes moeten smoren/stoven? Dan blijft het vlees heerlijk zacht. Toevoeging van citroen en tomatenpuree helpt daar ook bij. Laat het vlees daarna heel langzaam gaar worden. smoren ± 100-120 min.
Voedingswaarde Per 100 g onbereid: Energie: 108 kcal. Eiwit: 22.6 gram Vet: 1.9 gram IJzer: 1.6 milligram

tips-ossehaas thumbPeper, dragon, oregano. Bakken ± 3-5 min.
Haas is het malste en mooiste deel van het rund. Biefstuk van de haas wordt ook wel tournedos genoemd. Een ossenhaas weegt ongeveer tussen de twee en vijf kilo.
Voedingswaarde Per 100 g onbereid: Energie: 116 kcal. Eiwit: 23.7 gram Vet: 2.3 gram IJzer: 2 milligram

tips-rosbief thumbPeper, mosterd, Provençaalse kruiden. Braden ± 25-30 min.
Rosbief is altijd een groot stuk vlees met soms een dun vetlaagje. Na bereiding moet het vlees binnenin nog rosé zijn. Snijd het vlees altijd in dunne plakken.
Voedingswaarde Per 100 g onbereid: Energie: 122 kcal. Eiwit: 22.9 gram Vet: 3.4 gram IJzer: 2.1 milligram

tips-riblap thumbRode wijn, azijn, laurier, ui, tomaat. Stoven ± 150-180 min.
Fijne riblappen zijn de meest malse stooflappen van het rund en het snelst te bereiden. Door iets zuurs (bijvoorbeeld azijn of wijn) aan het stoofvocht toe te voegen is het vlees sneller zacht.
Voedingswaarde Per 100 g onbereid: Energie: 171 kcal. Eiwit: 20.8 gram Vet: 9.7 gram IJzer: 2.5 milligram

tips-sukadelap thumbRode wijn, azijn, laurier, ui, tomaat. Stoven ± 130-160 min.
Sukadelap wordt gesneden van de schouder. Er loopt een peesje door het vlees. Daaraan ontleent de sukadelap zijn naam en zijn typische smaak en structuur. Het peesje lijkt na bereiding op sukade en is ook eetbaar.
Voedingswaarde Per 100 g onbereid: Energie: 171 kcal. Eiwit: 20.8 gram Vet: 9.7 gram IJzer: 2.5 milligram

tips-schenkel thumbKoken ± 180 min. De lekkerste bouillon maakt u door de schenkel eerst door de bloem te halen en aan te braden met bouquet-garni. Laat daarna gaar koken. Zo ontstaat een mooie, bruine bouillon. Rode port of Madeira
Voedingswaarde Per 100 g onbereid: Energie: 113 kcal. Eiwit: 22.6 gram Vet: 2.6 gram IJzer: 2 milligram
©2018 - Desigend, Developed & Hosted by DreamView ICT & Internet Services